„Mały Miś w świecie wielkiej literatury” edycja 2019/2020
To Ogólnopolski Projekt propagujący rozwijanie czytelnictwa: czytanie w domu i w przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów(polskie bajki, baśnie i wiersze). Przedszkolaki razem z nauczycielami wybrałygrupową maskotkę – Misia, który odbędzie podróż po domach przedszkolaków. Misiom zostały nadane imiona, a projekt zainaugurował czytanie w przedszkolu (w każdej z grup). Miś wędrując do domu przedszkolaków jest wyposażony w dzienniczek, w którym rodzice wpiszą tytuł utworu, który został przeczytany w domu, a dzieci wykonają rysunek lub odrysują swoją rączkę (praca w domu). Do projektu włączymy również Rodziców, osoby zapraszane do przedszkola, oraz przedstawiciela Grupy MAC Edukacja. Wszyscy czytający wpiszą się do pamiątkowej kroniki przedszkolaków. Po wykonaniu zadania dzieci otrzymają dyplom. Razem z Misiem w ciągu roku przedszkolaki wykonują także różne zadania („Bezpieczny z Małym Misiem, Mały Miś i Dzień Matematyki…).

W ramach projektu „Mały miś w świecie wielkiej literatury” w pracy z dziećmi realizowano wiodące kompetencje kluczowe tj. porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna, umiejętność uczenia się, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, a także rozwijano czytelnictwo (czytanie w domu i przedszkolu, prezentacja dzieciom utworów polskich pisarzy i poetów, zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości dobra i wzajemnej pomocy, zabawy czytelnicze oraz rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich).W module „Misiowy wolontariat” dzieci uczyły się wrażliwości społecznej oraz pomagania innym i odpowiedzialności za otaczający świat, uczestnicząc w akcjach i aktywnych działaniach na rzecz potrzebujących w naszym przedszkolu. Moduł „Mały miś i prawa dziecka” – zachęcał do przypomnienia podstawowych praw najmłodszych w oparciu o historyjki napisane przez Misiową Mamę, Anetę Konefał. Realizując moduł „Bezpieczni z małym misiem” dzieci zwróciły swojąuwagę na problem bezpieczeństwa w Internecie.W Dniu Bezpiecznego Internetu odbyły się spotkania przy komputerze, dzieci obejrzały film pt. „Owce w sieci” i wykonały wspólnie plakaty zachęcający do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Z okazji obchodów Dnia Matematyki dzieci dokończyłymatematyczna opowieść oraz wykonały z pomocą nauczycieli  misiowe liczmany. W okresie pandemii zrealizowano ostatni moduł – „Przedszkole misiowej mamy”, którego celem było nawiązanie zdalnego nauczania na odległość. I tutaj serdeczniedziękujemy wszystkim Przedszkolakom za odpowiedź na propozycję pracy zdalnej (a było nas bardzo dużo)  oraz za wspólnie spędzony czas ze swoimi Paniami i z Rodzicami w tym trudnym dla nas wszystkich okresie.Za wykonane zadania otrzymaliśmy certyfikaty. Serdecznie gratulujemy wszystkim Przedszkolakom biorącym udział w realizacji zadań wynikających z projektu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna moc bajek czyli bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni”
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka, oraz kształtowanie postaw prospołecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
„Czym chleb dla ciała, tym baśń dla duszy – tymi słowami można podsumować rolę baśni w wychowaniu dziecka. Dzięki czytaniu literatury stanie się lepsze,, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Dzięki bajkom i baśniom zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję”–Anna Zielińska i Ludmiła Fabiszewska, autorki Projektu.
Projekty realizowane w naszym przedszkolu są odpowiedzią na realizację
kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej:
wychowania do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, rozwijanie kreatywności, profilaktykę uzależnień,
oraz założeń podstawy programowej.
Wiodące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, świadomość i ekspresja kulturalna, porozumiewanie się w językach obcych.

W ramach projektu „Magiczna moc bajek czyli podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni: w grupach starszych poprzez czytaną literaturę kształtowano nowe umiejętności społeczne i emocjonalne, dostarczano pozytywnych wzorców, zachęcano do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. W ramach Międzynarodowego projektu Czytelniczego ,,Magiczna moc bajek” zrealizowano następujące zadania: ,,Nowe szaty cesarza” – wskazanie morału płynącego z baśni, ,,Małe kłamstwo to duży problem” – zajęcia w bibliotece na podstawie znanych przysłów o kłamstwie, ,,Strach jest potrzebny”- zaprezentowanie różnych scenek z życia, wymagających ostrożności, uwagi i roztropności, „Jak Pinokio stał się dobrym chłopcem” – bajka o pomaganiu innym i szacunku dla starszych. Celem tych zajęć było wychowanie do wartości, przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa). Zorganizowano Dzień Czyścioszka pt. „W naszej sali, w czterech kątach każdy sam po sobie posprząta”. Za wykonane zadania otrzymaliśmy certyfikat. Serdecznie gratulujemy wszystkim Przedszkolakom biorącym udział w realizacji zadań wynikających z projektu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx